Pariisin jälkeen suuntasimme Geneveen Sveitsiin. Ranskan puolen motarista sai pulittaa tiemaksuja 44 euroa ja heti Sveitsin puolella vaadittiin moottoritielle vignette joka maksoi vaatimattomat 50 euroa. Molemmista oli kyllä tiedossa maksullisuudet, mutta määrä yllätti ihan täysin. Ja kun Sveitsin puolella tuli ajettua vain kolmena päivänä niin silti piti maksaa koko vuoden lupa.
Geneveen tullessa auton mittari näytti 38,5 astetta lämmintä. Kauheasti ei tuollaisista lukemista voi enää nauttia. Koiria ei voi päivällä käytännössä ulkoiluttaa ja pienen lapsen kanssa on melkoinen huoli että pysyy jotenkin riittävän viileänä ja nesteytettynä. Hotel Les Nations oli Geneven hotellimme ja heidän käsitys ilmastoinnista oli pieni tuuletin huoneessa. Huone kuitenkin oli parkkeineen n 170 euroa, joten siihen hintaan olisi odottanut jo jotakin tasoa. Hinta tosin oli sikäläisittäin varsin edullinen.
Genevessä käytiin pikaisesti kaupungilla paikallisbussilla mennen. Käytiin katsomassa jättimäinen vesisuihku Jet D’Eau, joka suihkuttaa vettä 140 metrin korkeuteen. Sitten jo palailtiin hotellille ja haettiin iltapalaa mäkkäristä. Geneve tuntui oikein mukavalta ja rennolta kaupungilta, mutta kaikki on todella kallista. No, hintataso ei loppujen lopuksi juurikaan eronnut Pariisista mutta mun mielestä simppelistä lähiöpizzeriasta ostetusta pizzastakaan ei ole järkeä maksaa yli 20 euroa.
Geneven jälkeen suuntasimme Saksan puolelle pieneen Schopfheimin kaupunkiin. Yövyimme siellä saksalais-suomalaisen tuttavapariskunnan luona ja nautimme saksalaisesta vieraanvaraisuudesta grillaillen ja istuen iltaa todella hienoissa suomalaisittain vuoristoisissa maisemissa. Paikallisten mukaan ne olivat vain mäkiä.
Schopfheimin jälkeen suuntasimme kohti Milanoa. Alun perin oli tarkoitus ajaa Lichtensteinin kautta, mutta päädyimme 100 km lyhyempään ajoon ilman kääpiövaltion mutkaa. Sveitsin puolen tunnelitiet tarjosivat huikeita näkymiä ja valitettavasti myös varjopuolia. Gotthardin 16,9 kilometrin tunnelissa on vain yksi kaista per suunta ja sinne päästetään liikennevaloilla vain muutamia autoja kerrallaan. Me odottelimme ja matelimme tunneliin pääsyä jotain 2 ja 3 tunnin väliltä. Ja lopulta kun tunneliiin päästiin niin todella pieni tunneli jota ajettiin melkein 20 minuuttia ja lämpötila nousi ulkoilman 29 asteesta lähes 42 asteeseen ei todellakaan tarjonnut mitään hienoja ja ainutlaatuisia elämyksiä vaan ahdistusta ja pelkoa. Ajaen se 100 km ekstraa Lichtensteinin kautta olisimme varmaan olleet Milanossakin lopulta pari tuntia aiemmin.
Ajomatkan viivästysten vuoksi saavuimme Milanon kohteeseemme MiHotel:liin vasta seitsemän jälkeen, mutta onneksi kulman takaa löytyi aivan mahtavan makuista pizzaa tarjoava pizzeria. Olen kyllä kuullut aidosta italialaisesta pizzasta kehuja, mutta tämä todellakin ylitti odotukseni. Iloksemme hotelli tarjoaa ilmaiset limsat ja vesipullot, joille todellakin on käyttöä näillä liki +40 asteen helteillä. Tervetulojuomakin oli aulabaarissa ilmainen.
Kiva lukea matkaraporttiasi. Me lähdemme viiden vuoden tauon jälkeen taas roadtripille parin viikon kuluttua. Koiria ei ole ja lapsetkin ovat kasvaneet siten, että mukaan lähtee enää yksi teini. Menopelinä meillä on tosin 50-vuotias auto, joka tuo oman lisänsä. Näitä toisten matkakirjoituksia on mukava lueskella.
Kiitos! Näissä road tripeissä tuppaa olemaan tuota eksotiikkaa muutenkin ihan riittäviin niin on kyllä rohkea veto lähteä liikkeelle 50-vuotiaalla autolla. Hatunnoston arvonen teko! Hyvää reissua teille
Juu onhan se. Viime reissulla se oli vasta 45-vuotias Ollaan kuljettu sillä aikanaan mm. Italiassa ja Sveitsissä ja Ranskassa. Toivotaan, että kaikki sujuis tälläkin kertaa. Mukavaa loppureissua teille!